Experience with an OSCE anamnesis station via Zoom : Feasibility, acceptance and challenges from the perspective of students, simulated patients and examiners during the COVID-19 pandemic

Aim: Assessments of practical clinical competencies pose a challenge during the COVID-19 pandemic. Reports about OSCE stations administered online show that, despite technical feasibility and acceptance, there is a lingering desire for in-person assessments. Barriers and challenges must therefore also be identified in regard to the future integration of digital competencies into the curriculum. Based on a study investigating the feasibility and acceptance of an online OSCE anamnesis station and the descriptions given by students, simulated patients and examiners of the challenges and limitations, we make recommendations for necessary future adaptations to anamnesis training and testing in the context of telemedicine.

Method: We surveyed students after completion of an OSCE anamnesis station, adapted to the telemedical setting, that was administered as an alternative assessment to 149 students via Zoom®. Using semi-structured interviews, we analyzed the resulting challenges and limitations as seen by all of the participants.

Results: We confirm the existence of good technical and organizational feasibility, positive learning experiences through feedback, the acquisition of clinical competencies, and a high acceptance of this format as an alternative assessment during the pandemic. Using the semi-structured interviews, it was also possible to analyze additional categories that identify necessary adaptations of this type of format.

Conclusion: Adaptation of the content-based training for all of the participants and a targeted revision of the checklists, e.g., regarding communication techniques in a telemedicine setting, is required due to the effects of the online format on communication and interactions between students and simulated patients.

Zielsetzung: Leistungsüberprüfungen klinisch-praktischer Kompetenzen sind im Rahmen der COVID-19-Pandemie eine Herausforderung. Berichte über online durchgeführte OSCE-Stationen zeigen, trotz technischer Machbarkeit und Akzeptanz, den bleibenden Wunsch nach Präsenzprüfungen. Barrieren und Herausforderungen müssen daher auch im Hinblick auf die zukünftige Integration digitaler Kompetenzen in das Curriculum identifiziert werden. Mit Hilfe einer Untersuchung zur Machbarkeit und Akzeptanz bei der Durchführung einer Anamnese-OSCE-Station im Online-Format und Darstellung von Herausforderungen und Limitationen von Seiten der Studierende, der Simulationspatient*innen und der Prüfenden benennen wir Empfehlungen für zukünftig notwendige Anpassungen für Anamnese-Schulungen und Prüfungen unter telemedizinischen Aspekten.

Methodik: Im Anschluss an eine als Prüfungsersatz mit 149 Studierenden via Zoom® durchgeführten und auf ein telemedizinisches Setting angepasste Anamnese-OSCE-Station, führten wir eine Fragebogenerhebung bei Studierenden durch. Mit Hilfe von semistrukturierten Interviews analysierten wir die sich daraus ergebenen Herausforderungen und Limitationen von Seiten aller Beteiligten.

Ergebnisse: Wir konnten eine gute technische und organisatorische Machbarkeit, positive Lernerfahrungen durch Feedback und den Erwerb von klinischen Kompetenzen, sowie eine hohe Akzeptanz des Formates als Prüfungsersatz im Rahmen der Pandemie bestätigen. Mit Hilfe der semistrukturierten Interviews konnten zusätzlich Kategorien analysiert werden, die notwendige Anpassungen eines solchen Formates identifizieren.

Schlussfolgerung: Eine durch das Online-Format veränderte Kommunikation und Interaktion zwischen Studierenden und Simulationspatient*innen bedarf einer Adaptation der inhaltlichen Schulung aller Beteiligten und einer gezielten Anpassung der Checklisten, z.B. bezüglich Kommunikations-Techniken für ein telemedizinisches Szenario

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