Verborgene Theologie? : Ambiguität und Poetik im konfessionellen Zeitalter

Dieser Artikel untersucht konfessionelle Implikationen in der barocken Poetik und konzentriert sich damit auf die verschiedenen Handbücher, die das Schreiben deutscher Dichtung lehren. In Ergänzung zu der wachsenden Forschung zu Ideen, die zwischen oder jenseits konfessioneller Paradigmen angesiedelt sind, untersuchen wir konfessionelle Ambiguität in zwei Fallstudien. Diese widmen sich Martin Opitz’ Buch von der Deutschen Poeterey (1624) und Sigmund von Birkens Teutscher Rede-bind- und Dicht-Kunst (1679).

This article examines confessional implications in baroque poetics, focusing on the various manuals teaching German poetry writing. Adding to the growing scholarship on ideas situated between or beyond confessional paradigms in Early Modern texts, we explore confessional ambiguity in two case studies – Martin Opitz’s Buch von der Deutschen Poeterey (1624) and Sigmund von Birken’s Teutsche Rede-bindund Dicht-Kunst (1679), originating in Silesia and Nuremberg respectively. Drawing on our research group’s model that links ambiguity to the perspectives of specific observers, we argue for a contextualizing method, allowing for an analysis of poetics in the distinct constellations in which they were written. Using this approach, we show how both texts question confessional concepts differently. While in Opitz’s writing, an unclear relationship to hermeticism is at stake, in Birken’s case, spiritualist implications call into question an orthodox understanding of poetry.

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