Erfahrungen mit Videokonferenzen : Technisch vermittelte Kommunikationssysteme und ihre kommunikationstheoretische Analyse

Die Videokonferenz als Kommunikationsform für das Teleteaching wurde in einem von der DFG geförderten Projekt bei den Kommunikationswissenschaftlern in Essen erprobt und analysiert. Der Artikel berichtet von den Erfahrungen und dem kommunikationstheoretischen Hintergrund, auf dessen Folie die Analyse vorgenommen wurde. Das Projekt bot eine fruchtbare Verknüpfung von kommunikationswissenschaftlicher Theorie und universitärer Praxis.

Video-mediated communication should be considered as a genuine mode of communication characterized by technological settings, capabilities, skills and competences of participants, and the specific purposes of the communicative activities. However, with videoconferencing being so similar to face-to-face communication, users tend to consider it to be just that. These presumptions can lead to problems and misunderstandings, and point up the specific features of videomediated communication – but new insights are also gained into the nature of face-to-face communication. Actual physical presence, for example, turns out to be a major element of human interaction with telepresence being the attempt to reproduce it in a technical setting. Results from the analysis of a teleteaching seminar show the ways in which this falls short of expectations – while fulfilling other expectations at the same time.

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Loenhoff, J., Schulte, O.A., 2006. Erfahrungen mit Videokonferenzen: Technisch vermittelte Kommunikationssysteme und ihre kommunikationstheoretische Analyse. Neue Medien: Interaktivität und Ubiquität. https://doi.org/10.17185/duepublico/73754
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