Schulfusionen : Empirische Analyse und theoretische Bezüge in der Schulforschung
Der Beitrag stellt zunächst empirische Befunde aus zwei Fallstudien zu Schulen vor, die im Zuge einer Schulstrukturreform Schulfusionen realisiert haben. In einem zweiten Schritt werden diese Ergebnisse vor dem Hintergrund ausgewählter bildungssoziologischer und erziehungswissenschaftlicher Konzepte interpretiert. So wird das Erklärungspotenzial theoretischer Ansätze für die Analyse von Schulfusionen ausgelotet.
As a result of structural school
reforms, demographic changes and
economic constraints, some schools
may have a merger imposed on them
by the administration. The processes
associated with the merging
of schools are generally unexplored
in educational research. This article
focuses on the one hand on research
findings from two reconstructive
case studies which show the challenges
of school merging within the
process of school development. On
the other hand, the article analyzes
the research findings in view of
selected concepts from educational
research as well as from educational
sociology. Thus, the explanatory
potential of the selected theoretical
approaches concerning processes of
school merging will be explored.