Spracherwerb und Spracherhalt im Ruhrgebiet und Umgebung : Eine Bestandsaufnahme der hiesigen Forschung zur Mehrsprachigkeit

Dieser Beitrag stellt die wichtigsten linguistischen Studien zum mehrsprachigen Erwerb und Erhalt aus Ruhrgebiet und Umgebung der letzten 40 Jahre vor und arbeitet gleichzeitig die Bedingungen für eine erfolgreiche Mehrsprachigkeit heraus.
This paper gives an overview of important studies and research works in the Ruhr Area and surroundings regions dealing with (plurilingual) language acquisition and the maintenance of heritage languages. Whereas former studies mainly focused on the acquisition of German as a second or foreign language, nowadays research also considers bilingual acquisition, i.e. German and the minority language. Nevertheless, the overview highlights that (a) many existing language pairs have not yet been analysed yet (e.g. German-Turkish or German- Polish), and (b) that institutions such as kindergartens or schools still only focus on German and not on the promotion of multilingualism. In this overview, it becomes clear that the University of Duisburg-Essen played a decisive role in assessing the interest on the study of plurilingual language acquisition.
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di/Cantone-Altintas, Katja (2016): Spracherwerb und Spracherhalt im Ruhrgebiet und Umgebung: Eine Bestandsaufnahme der hiesigen Forschung zur Mehrsprachigkeit. In: Mehrsprachigkeit im Ruhrgebiet: Vielfältig und doch individuell. S. 24–31. Online unter: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:464-20190814-141526-2.
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