Circulating biomarkers of malignant pleural effusion deriving from extrapulmonary tumours
Background: About 15% of all cancer patients develop a malignant pleural effusion (MPE). These are associated with a bad prognosis. We investigated the influence of circulation biomarkers on the overall survival of patients with MPE caused by malignant pleural mesothelioma (MPM) or pleural metastasis of extrapulmonary primary malignancy.
Material & Methods: Between July 2016 and March 2020, 166 patients were included: 71 patients with MPM (61%) and 45 patients with MPE caused by extrathoracic malignancy (ETM) (39%). The influence of blood count, CRP, LDH, albumin and modified Glasgow Prognostic Score (mGPS) on overall survival were investigated using univariate and multivariate analysis.
Results: The univariate analysis in the MPM cohort showed a negative prognostic role of CRP ≥1.0 mg/dl (P = 0.005), albumin < 3.5 g/dl (P = 0.003) and Hb < 10 g/dl (P < 0.001). In addition, a higher mGPS was associated with a worse overall survival (P < 0.001). The multivariate analysis showed that Hb (P = 0.013) and mGPS (P = 0.044) were independent predictors of poor survival in this cohort. In the ETM cohort, the univariate analysis displayed a negative prognostic role of CRP ≥1.0 mg/dl (P = 0.009), albumin < 3.5 g/dl (P = 0.016), LDH > 500 U/l (P = 0.009) and abnormal platelet count (P < 0.001). Similarly, a higher mGPS was associated with a worse overall survival (P = 0.044). The multivariate analysis showed that abnormal platelet count (P = 0.017) was an independent predictor of poor survival in this cohort.
Conclusion: Our data shows that circulating biomarkers in patients with MPE caused by extrapulmonary tumours can have a prognostic yield. Limiting factor is the heterogeneity of the included primary tumours.
Hintergrund: Rund 15% aller Krebspatienten entwickelt maligne Pleuraergüsse (MPE). Diese sind mit einer schlechten Prognose assoziiert. Wir untersuchten den Einfluss von zirkulierenden Biomarkern auf das Gesamtüberleben vom Patienten mit MPE bei malignen Pleuramesotheliom und sekundären Malignitäten extrapulmonaler Primärtumore.
Material & Methode: Zwischen Juli 2016 und März 2020 wurden 166 Patienten eingeschlossen: 71 Patienten mit MPM (61%) und 45 Patienten mit malignem Pleuraerguss bei einer extrathorakalen Malignität (ETM) (39%). Der Einfluss von Blutbild, CRP, LDH, Albumin und modified Glasgow Prognostic Score (mGPS) auf das Gesamtüberleben wurde mittels univariater und multivariater Analysen untersucht.
Ergebnis: Die univariate Analyse in der MPM Kohorte zeigte eine negative prognostische Rolle von CRP ≥1.0 mg/dl (P = 0.005), Albumin < 3.5 g/dl (P = 0.003) und Hb < 10 g/dl (P < 0.001). Außerdem war ein höherer mGPS mit schlechterem Gesamtüberleben assoziiert (P < 0.001). Die multivariable Analyse zeigten Hb (P = 0.013) und mGPS (P = 0.044) als unabhängige prognostische Faktoren für das Gesamtüberleben in dieser Kohorte. Die univariate Analyse der ETM Kohorte zeigte eine negative prognostische Rolle von CRP ≥1.0 mg/dl (P = 0.009), Albumin < 3.5 g/dl (P = 0.016), LDH > 500 U/l (P = 0.009) und abnorme Thrombozytenzahlen (P < 0.001). Ebenso war ein höherer mGPS mit einem schlechteren Gesamtüberleben assoziiert (P = 0.044). Die multivariable Analyse zeigte abnorme Thrombozytenzahlen (P = 0.017) als unabhängigen prognostischen Faktor für das Gesamtüberleben in dieser Kohorte.
Schlussfolgerung: Unsere Daten zeigen, dass zirkulierende Biomarker bei Patienten mit malignen Pleuraergüssen extrapulmonaler Primärtumore eine prognostische Aussagekraft haben können. Limitierend ist die Heterogenität der eingeschlossenen Primärtumore.