Shaping Industry 4.0 – an experimental approach developed by German trade unions

GND
133508900
ORCID
0000-0002-7629-985X
LSF
661
Affiliation
Institut Arbeit und Qualifikation (IAQ), University Duisburg-Essen, Germany
Bosch, Gerhard;
GND
1186652667
LSF
50614
Affiliation
Institut Arbeit und Qualifikation (IAQ), University Duisburg-Essen, Germany
Schmitz-Kießler, Jutta

Despite declining union density, the existence of works councils in the core sectors of the economy gives German trade unions considerable institutional power. Besides collective bargaining, the training and activation of works councillors is the trade unions’ most important sphere of activity. Through their involvement in the ‘Arbeit 2020’ project analysed in this article, three industrial unions have been attempting to find answers to the question of how Industry 4.0 will be shaped on the shop floor. With the assistance of publicly funded external consultants and the involvement of the workforce, the change processes in selected plants were investigated. In a number of them, agreements on the future shaping of digital change were successfully concluded. The project was devised as an experiment, since the very diverse situations in the various plants meant it was impossible for outsiders to go in with fixed specifications for the shaping of change. The largest of the unions involved, IG Metall, intends to use these experiences in the next two years as the basis for training 1000 full-time and voluntary officials to act as ‘promoters of change’ in the workplace.

Malgré le recul du taux de syndicalisation, l’existence des comités d’entreprise dans les secteurs essentiels de l’économie confère aux syndicats allemands un pouvoir institutionnel considérable. À côté de la négociation collective, le domaine d’activité le plus important des syndicats concerne la formation et la mobilisation des membres de ces comités. En s’engageant dans le projet « Arbeit 2020 », analysé dans cet article, trois syndicats industriels ont tenté de trouver des réponses à la question des formes que l’industrie 4.0 prendra sur le terrain. Avec l’aide de consultants extérieurs financés par des fonds publics, et grâce à l’implication des travailleurs, le projet a permis d’analyser les processus de changement dans une série d’usines sélectionnées. Dans un certain nombre d’entre elles, des accords sur les formes futures du changement numérique ont pu être conclus avec succès. Le projet revêt d’emblée un caractère expérimental : les situations très variables observées dans les différents sites font qu’il est impossible pour des acteurs extérieurs d’arriver avec des spécifications toutes faites pour la mise en forme des évolutions. Le plus important des syndicats impliqués, IG Metall, entend, durant les deux prochaines années, utiliser ces expériences pour servir de base à la formation de 1.000 responsables à plein temps, volontaires pour agir comme « promoteurs du changement » sur le lieu de travail.

Trotz abnehmender Gewerkschaftsdichte verfügen die deutschen Gewerkschaften mit den Betriebsräten in den Kernbranchen der Wirtschaft über eine erhebliche institutionelle Macht. Die Schulung und Aktivierung der Betriebsräte ist neben der Tarifpolitik das wichtigste gewerkschaft-liche Handlungsfeld. Mit dem hier analysierten Projekt „Arbeit 2020‘‘ versuchen drei Industriegewerkschaften Antworten auf die betriebliche Gestaltung von Industrie 4.0 zu finden. Mithilfe von über öffentliche Mittel finanzierten externen Beratern wurden unter Beteiligung der Belegschaften die Veränderungsprozesse in ausgewählten Betrieben untersucht. In einigen Betrieben ist es gelungen, Zukunftsvereinbarungen zur Gestaltung des digitalen Wandels abzuschließen. Das Projekt war experimentell angelegt, da man angesichts der sehr heterogenen betrieblichen Voraussetzungen nicht mit festen Gestaltungsvorgaben von außen in die Betriebe kommen konnte. Die größte der beteiligten Gewerkschaften, die IG Metall, will auf der Basis dieser Erfahrungen in den nächsten zwei Jahren 1000 haupt- und ehrenamtliche Funktionäre zu „Veränderungspromotoren‘‘ in den Betrieben ausbilden.

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