Value as a Component of Teacher Ethos in Times of Migration

Drahmann, Martin; Merk, Samuel; Cramer, Colin

Values play an important role in the professional actions of teachers. Both in professional research and in the discourse on the professional ethos of teachers, reference is made to values, and their function as a guiding principle is emphasised. So far, however, there is no instrument available for recording value orientations specific to the teaching profession. This paper therefore presents an overview of the development of the ‘Tübingen Inventory for Measuring Value Orientation in the Teaching Profession’ (TIVO) and its use in a representative Germany-wide survey of teachers. The results show that TIVO can be used to measure values specific to the teaching profession and that caring, justice, responsibility, and truthfulness are profession-specific values that manifest strongly in the actions of teachers.

Wertorientierungen nehmen eine wichtige Rolle im beruflichen Handeln von Lehrpersonen ein. Sowohl in der Professionsforschung zum Lehrerinnen- und Lehrerberuf als auch im spezifischen Diskurs zum Berufsethos von Lehrpersonen wird auf berufsspezifische Wertorientierungen verwiesen und ihre Orientierungsfunktion im beruflichen Handeln betont. Bislang steht jedoch kein empirisches Instrument zur Verfügung, um berufsspezifische Wertorientierungen im Lehrerinnen- und Lehrerberuf zu erfassen. In diesem Beitrag wird daher ein erster Überblick über die Entwicklung des ‚Tübinger Inventars zur Erfassung von Wertorientierung im Lehrerberuf‘ (TIVO) und dessen Anwendung in einer repräsentativen bundesweiten Befragung von Lehrerinnen und Lehrern an allgemeinbildenden Schulen gegeben. Die Ergebnisse zeigen, dass das ‚Tübinger Inventar zur Erfassung von Wertorientierungen im Lehrerberuf‘ zur empirischen Erfassung von berufsspezifischen Werten im Lehrerinnen- und Lehrerberuf eingesetzt werden kann und Fürsorge, Gerechtigkeit, Verantwortung und Wahrhaftigkeit als berufsspezifische Wertorientierungen eine hohe Ausprägung im beruflichen Handeln der Lehrpersonen aufweisen.

Share and cite

Citation style:

Drahmann, Martin / Merk, Samuel / Cramer, Colin: Value as a Component of Teacher Ethos in Times of Migration. 2019.

Could not load citation form. Default citation form is displayed.

Rights

Export