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Involvement and Impact of External Actors on Constitution Making in South Sudan and Somaliland : A Comparative Study

In order to examine the implications different forms and degrees of internationalised constitution making have on ideas of statehood and the legitimacy of a constitution, the study compares two cases—South Sudan and Somaliland—to explore contrasting patterns of international involvement in constitution making. South Sudan is the one 'extreme' case with strong international intervention, with Somaliland at the other 'extreme'. This paper demonstrates that the actual process matters and once again reinforces scepticism about the ways in which internationalised constitution making is conducted in war-torn settings. In Somaliland the societal consensus production, which included negotiating a governmental structure, was in the hands of the local elites for the constitution making period, which lasted a decade. In South Sudan the consensus production has so far been framed and guided by powerful international actors who had a seat at the local negotiating table. Not only does path dependence seem to prevent the production of a broader consensus on the mode of statehood, but the local translations of international 'models' also seem to be contrary to intended Rule of Law ideas. The study indicates that even though a locally driven and owned process supports the production of a legitimate constitution, international support is not generally denied. Inherent tensions between 'local ownership' and 'external intervention' may open space for re-negotiations on different normative perceptions and may support a redefinition of exclusion/inclusion dynamics. Nevertheless, to avoid these tensions becoming un-negotiable as a result of the imposition of international assistance which may lead to international 'models' simply being rejected or manipulated in line with internal power relations, constitution making needs to be conducted in an open manner by the local actors themselves.
Die Studie untersucht die Wirkungen unterschiedlicher Formen und Ausmaße internationalisierter Verfassungsprozesse auf Ideen von Staatlichkeit und der Legitimität einer Verfassung. Im Vergleich der Fallbeispiele Südsudan und Somaliland werden gegensätzliche Muster internationaler Beteiligung an verfassungsgebenden Prozessen analysiert. Südsudan stellt dabei ein "Extrem" mit massiver internationaler Intervention dar, wohingegen es sich bei Somaliland um das andere "Extrem" handelt. Dieses Paper verdeutlicht einerseits, dass der tatsächliche Prozess eine entscheidende Rolle spielt, und verstärkt andererseits die Skepsis hinsichtlich der Art und Weise wie internationalisierte verfassungsgebende Prozesse in kriegszerrütteten Kontexten durchgeführt werden. Die Studie weist darauf hin, dass ein lokal angetriebener und eigener Prozess die Schaffung einer legitimen Verfassung begünstigt, ohne internationale Unterstützung generell abzulehnen. Die bestehende Spannung zwischen local ownership und "externer Interventionen" kann produktiv sein, da es einen Verhandlungsraum bzgl. unterschiedlicher rechtlicher Vorstellungen eröffnet. Dies kann dazu beitragen, bestehende Exklusions- und Inklusionsdynamiken neu zu definieren, nicht zuletzt, da lokale Rechtstaatlichkeitsansätze jenseits der jeweiligen politischen Eliten nicht immer partizipativ (bzgl. Frauen, zivilgesellschaftlichen Akteuren, Minderheiten etc.) sind. Um jedoch zu vermeiden, dass diese Spannungen aufgrund aufgezwungener Unterstützung unverhandelbar werden und lediglich dazu führen, dass externe Modelle entlang interner Machtverhältnisse abgelehnt oder manipuliert werden, muss der Prozess in einer offenen Art und Weise von den lokalen Akteuren selbst gestaltet werden. Nur ein lokal-basiertes Vorgehen kann berücksichtigen, dass Rechtstaatlichkeit durch spezifische plurale Akteurskonstellationen und Praktiken strukturiert und dadurch kontinuierlich durch Verhandlungen transformiert wird.
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