Organizational Learning in UN Peace Operations : Theoretical Conception and Practical Experiences with a Focus on the Protection of Civilians

UN Peace Operations are highly complex organizational constructions. The mission itself, its administrative support as well as the formal legitimizing body exist within differing external environments and have differing perceptual filters. The more recent missions are also most often integrated missions which consist of several different actors of the UN system that themselves carry different organizational cultures as well as motivations and goals of their activities. Besides this background of substantial complexity, the mission is also challenged by a mandate that comprises the different fundamental organizational norms of the United Nations, namely the national sovereignty, the principle of non-interference as well as human rights and humanitarian law. These norms are often contradicting and need to be weighed against each other in times of crisis.

Before this background, the present thesis questions which factors enable or hinder organizational learning within and between UN Peace Operations concerning the Protection of Civilians (PoC). In this context, the UN is being diverted into an analytical three-level system and the flow of individual and codified knowledge between these levels is being traced.

The theoretical basis of this thesis will use existent research on organizational learning in international organizations as well as UN Peace Operations to create an analytical framework including the different influence factors identified in earlier research projects.         
Based on this analytical framework and the theoretical understanding of the Protection of Civilians-framing within the UN, the UN mission in South Sudan (UNMISS) is chosen as a case study to test the theoretically developed understanding of Organizational Learning. UNMISS can be seen as relevant, as the mission was originally mandated with a state- and institution-building mandate in a relatively stable environment. Due to the eruption of large scale violence within the country including the participation of state forces in December 2013, the mandate had to be adapted to a strong PoC focus. Based on a qualitative content analysis, the relevant influencing factors regarding decision-making processes on each level of the organization will be identified and a learning process related to UNMISS’ experiences is being traced.

Friedensmissionen der Vereinten Nationen sind hochkomplexe organisationale Konstrukte. Mission, administrative Leitung und politische Mandatierung bewegen sich in unterschiedlichen externen Umwelten und verfügen über unterschiedliche Wahrnehmungsfilter. Die neueren Missionen selbst sind zumeist integrierte Missionen, die innerhalb der Mission verschiedene Akteure des VN Systems in sich vereinen, die unterschiedliche Organisationskulturen und Handlungsziele in sich tragen.          
Vor dem Hintergrund dieser erheblichen Komplexität stehen die Missionen daneben vor der Herausforderung, dass ihre Mandatierung zumeist die fundamentalen Normen der Vereinten Nationen, die staatlichen Souveränitätsansprüche, das Prinzip der Nicht-Einmischung sowie die Menschenrechte und das Humanitäre Völkerrecht in sich vereint. Diese Normen und Werte stehen oftmals in einem Spannungsfeld, in dem ihre Relevanz jeweils zu gewichten ist.

Vor diesem Hintergrund betrachtete die vorliegende Dissertation die Frage, welche Faktoren Organisationales Lernen in und zwischen VN Friedensmissionen im Hinblick auf den Schutz von Zivilisten ermöglichen oder verhindern. Hierbei wird die VN als analytisches Drei-Ebenen-System betrachtet und der Fluss von individuellem und kodifizierten Wissen zwischen diesen Ebenen nachvollzogen.

Auf Basis eines theoretischen Unterbaus basierend auf existenter Forschung zu Organisationalem Lernen von internationalen Organisationen sowie VN Missionen wird ein Analyseschema sowie verschiedene Arten von Einflussfaktoren aus der bestehenden Literatur entwickelt. Vor diesem Hintergrund und der Herleitung des Verständnisses und der normativen Grundlagen des „Protection of Civilians (PoC)“-Framings im VN-System wird die VN-Mission im Südsudan, UNMISS, als Fallstudie herangezogen, um die entwickelten theoretischen Annahmen zu testen. UNMISS ist hierbei relevant, weil die Mission ursprünglich einen Schwerpunkt auf dem Aufbau staatlicher Institutionen in einem stabilen Umfeld hatte und aufgrund eines Ausbruchs erheblicher Gewalt unter Einbindung staatlicher Kräfte Ende 2013 das Mandat zu einem PoC-Mandat angepasst werden musste. Auf Grundlage einer qualitativen Inhaltsanalyse werden auf jeder Ebene die relevanten Einflussfaktoren auf die Entscheidungsprozesse identifiziert und ein auf UNMISS‘ Erfahrungen basierender Lernprozess nachvollzogen.

Cite

Citation style:
Could not load citation form.

Rights

Use and reproduction:
All rights reserved