000K utf8 1100 $c2021 1500 ger 2050 urn:nbn:de:hbz:465-20230315-104416-4 2051 10.17185/duepublico/77291 3000 Rohmann, Nikolai 4000 Bringt Transformation in die Schulgeographie [Rohmann, Nikolai] 4209 Der Diskussionsbeitrag verdeutlicht anhand von vier Thesen, welchen positiven Effekt es ha-ben könnte, den Begriff der Transformation stärker in der Geographiedidaktik und in dem Diskurs um die Schulgeographie zu etablieren. Besprochen wird, welchen Beitrag ein Fokus auf Transformation in den folgenden Bereichen leisten kann: 1) Die Debatte im schulpoliti-schen Diskurs, 2) Kompetenzen; die Etablierung einer Transformationskompetenz, 3) Prob-leme von Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) und 4) Lehr- und Bildungspläne und Postkoloniale Theorie. 4209 The contribution uses four theses to illustrate the positive effect of establishing the concept of transformation more strongly in geography didactics and the discourse around school geography. It discusses what contribution a focus on transformation can make in the follo-wing areas: 1) the debate in school policy discourse, 2) competencies; the establishment of a transformation competence, 3) problems of education for sustainable development (ESD), and 4) curriculum and educational plans and post-colonial theory. 4950 https://doi.org/10.17185/duepublico/77291$xR$3Volltext$534 4950 https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:465-20230315-104416-4$xR$3Volltext$534 4961 https://duepublico2.uni-due.de/receive/duepublico_mods_00077291 5051 370 5550 BNE 5550 education for Sustainable Development 5550 Geographiedidaktik 5550 Geography didactics 5550 Post-colonial Theory 5550 Postkoloniale Theorie 5550 Transformation