Mindfulness meditation as a method of health promotion in educational settings – proposal for an experiential pedagogy

Experiential learning in meditation and self-awareness can be integrated into educational curricula for the benefit of students’ health and quality of life. A course in mindfulness meditation and somatic awareness, designed by the author, has been taught in higher educational settings in the United States and Austria. The experiential course content involved “mindfulness meditation” and “somatic awareness”. The following article describes the nature of the course and its experiential content. Controversies regarding the integration of mindfulness meditation into higher educational curricula are discussed. It is proposed that experiential courses in mindfulness can be designed to fit within traditional educational settings without disrupting those settings or compromising the nature of mindfulness meditation. It is concluded that the integration of mindfulness into educational settings can benefit students and enrich the learning environment and should be promoted.

Zur Förderung von Lernenden und ihrer Lebensqualität kann das Experimentelle Lernen mit Hilfe von Meditation und Self-Awareness in schulische Curricula eingefügt werden. Ein vom Autor konzipierter Lehrgang in „Mindfulness Meditation“ und „Somatic Awareness“ ist in höheren Bildungseinrichtungen in den USA und in Österreich bereits gelehrt worden. Der Inhalt des experimentellen Lehrgangs umfasste Mindfulness Meditation und Somatic Awareness. Der folgende Artikel beschreibt die Art des Lehrgangs und seinen experimentellen Hintergrund. Es wird vorgeschlagen, dass experimentelle Kurse in Mindfulness (Selbstwusstheit) auf eine Weise konzipiert werden, dass sie sich in traditionelle Bildungskonzepte einfügen, ohne diese zu stören oder die Natur von Mindfulness Meditation zu beeinträchtigen. Der Artikel schließt mit dem Ergebnis, dass die Einbettung von Mindfulness in ein Lernumfeld Studenten fördern und die Lernatmosphäre verbessern kann und deshalb unterstützt werden sollte.

Zitieren

Zitierform:
Zitierform konnte nicht geladen werden.

Rechte

Nutzung und Vervielfältigung:
Alle Rechte vorbehalten