Anreize für E‐Learning : Eine Untersuchung zur nachhaltigen Verankerung von Lerninnovationen an Hochschulen

Getto, Barbara

Hochschulen stehen heute mehr denn je vor der Herausforderung, Studienbedingungen zu schaffen, mit denen Studierende ideal auf weiterführende Studien, wissenschaftliche Karrieren oder den Arbeitsmarkt vorbereitet werden. Dazu zählen neben einem breiten, interdisziplinären Fächerangebot und Lehrinhalten, die eng an Forschung anknüpfen, auch Faktoren wie flexible Studienbedingungen und selbstgesteuerte Lernmöglichkeiten. E-Learning ist ein wichtiges Instrument, damit Studierende heute bereits vielfach an innovativen Lehr-Lernszenarien partizipieren können. Die Dissertation beschäftigt sich mit der Frage, wie und welche Anreize Hochschulen setzen können, um innovative Lehr-Lernformate in der Lehre nachhaltig zu verankern. Dabei werden die besonderen organisationalen Rahmenbedingungen von Hochschulen einerseits und die spezifische Motivlage von Wissenschaftler/innen an Universitäten andererseits diskutiert. Eine Befragung von Hochschullehrenden, die E-Learning in hochschulübergreifenden Szenarien eingesetzt haben, unterstützt die These eines tätigkeitszentrierten und vor allem selbstbestimmten Selbstbildes, dass mit vielen – insbesondere monetären – Anreiz- und Steuerungsmaßnahmen im Widerspruch steht. Die durch Partizipation an extrinsischen Anreizen entstehende Dissonanz kann unterschiedlich aufgelöst werden. Auf Grundlage der Selbstbestimmungstheorie von Deci & Ryan wird analysiert, inwieweit bei Hochschullehrenden Internalisierung, Taktieren oder Motivationsverlust zu beobachten ist. Die Ergebnisse lassen darauf schließen, dass vorwiegend eine Identifikation stattfindet, die in Kombination mit taktischen Überlegungen das Handeln bestimmt. Auf Basis der Ergebnisse wird ein Anreizmodell für E-Learning an Hochschulen entwickelt, dass die spezifische Motivlage Hochschullehrender aufgreift.

Higher education is more than ever facing the challenge of creating conditions to optimally prepare students for further studies, scientific careers and the job market. Such conditions include, in addition to a broad, interdisciplinary range of subjects and course contents, also flexible and self-directed learning opportunities. E-learning is an important tool for this purpose. Through e-learning, students at present can already participate in many innovative teaching and learning scenarios. There has been reached a wide consensus on the high potential of integrating learning innovations with new media in higher education. In fact, the federal state and individual universities have, in the past ten to fifteen years supported numerous programs for the development and dissemination of e-learning. The support of e-learning by means of financial resources however has not succeeded in putting the change process towards an establishment of learning-innovations propriately in motion. Hence, new procedures and methods need to be found to increase the participation in e-learning and establish a widespread use of e-learning in everyday academic life. Due to the specific organizational structures of universities and the very powerful position of university teachers it is hardly promising to try to command the use of e-learning by authority. University teachers can always delete, deny or oppose change efforts of the management without having to expect serious consequences. To encourage a sustainable and wide adoption of e-learning, thus there need to be found alternative arrangements to raise the attractiveness for university teachers of employing e-learning for their courses. The aim of the present study is to elaborate recommendations on how to design and establish incentives for university teachers. It is analyzed how different incentives take the specific motives of university teachers into account as well as the constitution of barriers to participation in the process. University teachers of various disciplines at German universities are surveyed about common incentives and their specific motivational states. One challenge in designing incentives is to gain an accurate picture of the specific motivational states and patterns of the target group. Faculty members have a particular self-image, in which they see themselves as autonomous individuals with an intrinsic motivation. Despite the ostensible contradiction of control by monetary incentives and a self-perception of selfdetermined individuals, faculty members often participate in monetary incentives. It can be assumed, therefore, that they find solutions to resolve the dissonance of their self-perception and the external control. Based upon those findings, recommendations are made for the design of incentives for faculty members to raise the adoption of e-learning in higher education.

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Citation style:

Getto, Barbara: Anreize für E‐Learning. Eine Untersuchung zur nachhaltigen Verankerung von Lerninnovationen an Hochschulen. 2013.

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